L’ensemble vocal Les Filles de l’île, dirigé par Gilbert Patenaude, regroupe douze jeunes femmes passionnées par le chant choral. Au printemps 2009, elles faisaient paraître Ordo Virtutum de Hildegard Von Bingen sur étiquette XXI-21, dont un extrait figure dans la compilation Les Grands classiques d’Edgar Fruitier. L’année 2011 a été riche en réalisations pour l’ensemble qui a enregistré deux nouveaux disques : les Motets de Théodore Dubois ainsi que Les sept Paroles du Christ de Fernand de La Tombelle, toujours sur XXI-21. Ce dernier titre a été finaliste du prix Opus 2010-2011 dans la catégorie « disque de l’année - musiques romantique, postromantique, impressionniste ». En outre, les Filles de l’île chantent sur plusieurs scènes de la région montréalaise. En novembre 2009, elles participaient à une création musicale de Gilbert Patenaude sur le texte du Cantique des Cantiques, pour chœur, marimba, flûte et harpe. Leur répertoire, extrêmement varié, comprend des œuvres de Fauré, Brahms, Schumann (Robert et Clara), Weill, De Falla et bien d’autres.


____________________

 

 

Les Filles de l’île, directed by Gilbert Patenaude, is a women’s vocal ensemble that brings together twelve young women with the background and passion for excellence in choral singing. In the spring of 2009, the group recorded Ordo Virtutum, a collection of works by Hildegard von Bingen released on the XXI-21 label. An excerpt from this recording was selected by Edgar Fruitier as part of his immensely popular 2009 compilation Les Grands classiques d’Edgar. Highlights of the choir’s 2011 recording season were the success of Motets by Théodore Dubois, and Les Sept Paroles du Christ by Fernand de La Tombelle, also released on the XXI-21 label. The latter CD was nominated for an Opus prize in 2010-2011 in the category “Best Recording: Romantic, Post-Romantic, and Impressionist Music”. In addition to their recording activities, Les Filles de l’île are in constant demand on the Greater Montreal Region concert stage. They have premiered works such as Gilbert Patenaude’s Cantique des Cantiques, for choir, marimba, flute and harp (November, 2009). Their concert and recording repertoire is versatile and comprises many styles, including but by no means limited to works by Fauré, Brahms, Clara and Robert Schumann, Weill, and De Falla.


____________________

 

 

Justine Chevarie-Cossette              Micheline L'Espérance

Julie Dufresne*                              Julie Marchand

Maryse Fournier                            Anne Mykytiuk*

Gabrielle Goyer-Pétrin                   Rachel Patenaude*

Anne-Marie Laplante                     Aurélie Pelletier

Tanya Lavoie                                Ariane Simoncelli-Bourque

 

* Solistes

 

Hosanna

Avec la participation de / With the participation of :

Michèle Motard et/and Dorothéa Ventura